Oprichting W116 Club 12 oktober 2003
Het was zoals te verwachten viel: het enthousiasme over de eerste W116-dag op 17 mei 2003 bleek zo groot te zijn dat er geen ontkomen aan was – Nederland zou een Mercedes-Benz W116-club krijgen. Krap een half jaar later was het inderdaad zover: op 12 oktober richtten ruim 30 W116-rijders de club op. In een korte vergadering in de Renault 4-garage van gastheer Ruud Wind in Gaanderen besloten we dat het hart van de club gevormd wordt door de website www.w116.nl, dat er elk jaar halverwege mei een meeting plaatsvindt, georganiseerd door Jacob Procee en Hans Fidom (die met z’n tweeën de website runnen) en dat er verder van alles gebeuren kan en zal zodra een lid of een groepje leden de geest krijgt en ook eens iets organiseert. Zo wordt het een club voor de leden en door de leden. Waren er op 17 mei al dertien auto’s present, op 12 oktober kwamen er niet minder dan 26! We waren dus met ruim veertig mensen, en net als in mei was de sfeer weer opperbest. Klik rechtsonder deze bladzijde op de link om een fotoreportage van de dag te zien. De meeste foto’s zijn gemaakt door Ruud Wind, een viertal hebben we van de site van ‘Herbie’ genomen.
12 oktober 2003 was een prachtige dag. De stralende zon onderstreepte de pracht en praal van het landschap van Oost-Nederland als nooit tevoren – en zo was alleen de rit naar Gaanderen al een bijzonder plezier. Voor de gezellige Renault 4-garage van Ruud Wind bleek plaats genoeg te zijn om de auto’s te parkeren en eromheen te lopen, met elkaar kennis te maken en natuurlijk over de W116’s te praten. Net als op 17 mei, toen het plan voor de club ontstond, bleken we vooral dat laatste superlang te kunnen volhouden. De komst van de indrukwekkende 450 SEL 6,9 van Coen Hoeks en Alfonso Jorquera (rechts op de foto) maakte van de dag al bij voorbaat een succes. Het hondje van Alfonso completeerde het beeld: het bewees als geen ander dat Coen en Alfonso hun wagen met een bijzonder en verfijnd gevoel voor stijl rijden. Je ziet ze met z’n drieën uit hun auto stappen en je weet het meteen: zó hoort het eigenlijk! Tegelijk hebben ze ook een tik van de techniek in hun auto – en dus ging de motorkap meteen open. De 350 SE van ‘Herbie’ (de gouden auto naast die van Coen en Alfonso) bleek plotsklaps een wel erg klein blokje onder de kap te hebben…
De gesprekken barstten meteen los. Op de foto vooraan Jac Deneer (rechts) in geanimeerde discussie met Jacob Procee, de webmaster van de W116-club. Ruud Wind maakte vanaf de bovenverdieping van zijn huis/garage de volgende vier overzichtsfoto’s; dit is nummer 1. Duidelijk is te zien dat een SEL (zoals de 6,9 van Coen en Alfonso, naast de 350 SE in ‘ikonengold’ van ‘Herbie’) behoorlijk grotere achterdeuren heeft dan de ‘kurze’ SE. Hét moment: Hans Fidom tijdens zijn bezielende pleidooi om, ondanks alle denkbare en ondenkbare mitsen en maren, tóch een club voor onze geliefde Mercedessen van de Baureihe W116 op te richten. Fotograaf Ruud Wind koos precies het moment vlak voordat de ademloos luisterende menigte het niet langer hield en de spreker luidruchtig toejuichte om zijn welgekozen woorden, waarin dramatiek en nuchterheid immers om voorrang streden… En voilá: opeens wás de Nederlandse Mercedes-Benz W116-club er!
Na de oprichting volgde meteen de eerste workshop van de club. Ruud Wind liet aan de hand van zijn 280 S zien hoe eenvoudig dat in feite is. Voor wie het nooit zelf durfde maar het eigenlijk wel wil leren: gewoon een dag de tijd nemen en rustig stap voor stap handelen. Koop wel eerst de juiste sleutel bij Mercedes! Met een fotosessie op een prachtige parkeerplaats nabij Gaanderen sloten we de cluboprichtingsdag af. Het zonnetje liet zich nog steeds van zijn beste kant zien – zodat de foto’s onbetwistbaar bewijzen dat het kleurenpalet van de W116 met recht het predikaat ‘rijk’ verdient. Wie er met het idee kwam – we weten het nog wel, maar uit privacy-overwegingen vermelden we het hier maar liever niet. In ieder geval was dit het resultaat: motorkappen en kofferdeksels open. Het leverde gelukkig behalve de nodige hilariteit (zelfspot is W116-rijders per definitie niet vreemd) opnieuw ook veel stof tot discussie. Zoals over de originele W116-luchthoorn waarmee die blauwe auto was voorzien (inderdaad, de vierde van achteren).
Van de 26 auto’s die ’s ochtends bij Ruud Winds garage parkeerden, waren er ’s middags nog 20 over. Hier staan ze op een rij. Nauwelijks waren de motorkappen gesloten en nog eens 10 huiswaarts gegaan, of er stopte een Turkse familie in een originele 300 SD! Helaas waren onze fotorolletjes en fotogeheugentjes vol, dus wie nog een foto heeft weten te maken van dit superzeldzame model wordt dringend verzocht het plaatje aan ons te mailen.