Motorische gegevens
Op deze pagina is een overzicht te vinden van de motoren die door de jaren heen zijn geleverd in de w116.
280s
De 280s, ook wel bekend als de w116v28, is een 2,8 liter zescilinder viertakt motor. De motor is in de w116 geleverd van 1972 tot 1980. De motor heeft de volgende karateristieken:
– Boring x Slag: 86mm x 78.8mm
– Vermogen: 160pk bij 5000 toeren per minuut
– Vermogen (usa): 120pk bij 4800 toeren per minuut
Dit alles wordt mede mogelijk gemaakt door een 2-bbl Solex 4A Carburateur. Dit levert een sprint van 0-100 in 11,5 seconde, met een topsnelheid van 190 kilometer per uur. Het totaalplaatje kostte toentertijd 23.000DM.
280se(l)
De 280se(l), ook wel bekend als de w116e28, is een 2,8 liter zescilinder viertakt motor. De motor is in de w116 geleverd van 1972 tot 1980 (de sel vanaf 1974). De motor heeft de volgende karateristieken:
– Boring x Slag: 86mm x 78.8mm
– Vermogen: 185pk bij 6000 toeren per minuut
– Vermogen (usa): 142pk bij 5750 toeren per minuut
Dit alles wordt mede mogelijk gemaakt door een Bosch D-jetronic (1972-1975) of een Bosch K-jetronic (1975-1980) injectie. Dit levert een sprint van 0-100 in 10,5 seconde, met een topsnelheid van 200 kilometer per uur. Het totaalplaatje kostte toentertijd 25.500DM.
350se(l)
De 350se(l), ook wel bekend als de w116e35, is een 3,5 liter achtcilinder viertakt motor. De motor is in de w116 geleverd van 1972 tot 1980 (in de sel vanaf 1973). De motor heeft de volgende karateristieken:
– Boring x Slag: 92mm x 65.8mm
– Vermogen: 200pk bij 5800 toeren per minuut
Dit alles wordt mede mogelijk gemaakt door een Bosch D-jetronic (1972-1975) of een Bosch K-jetronic (1975-1980) injectie. Dit levert een sprint van 0-100 in 9,5 seconde (10 voor de sel), met een topsnelheid van 205 kilometer per uur. Het totaalplaatje kostte toentertijd 28.900DM.
450se(l)
De 450se(l), ook wel bekend als de w116e45, is een 4,5 liter achtcilinder viertakt motor. De motor is in de w116 geleverd van 1972 tot 1980. De motor heeft de volgende karateristieken:
– Boring x Slag: 92mm x 85mm
– Vermogen: 225pk bij 5000 toeren per minuut
– Vermogen (usa): 193pk bij 4750 toeren per minuut
Dit alles wordt mede mogelijk gemaakt door een Bosch D-jetronic (1972-1975) of een Bosch K-jetronic (1975-1980) injectie. Dit levert een sprint van 0-100 in 9,3 seconde (9,9 voor de sel), met een topsnelheid van 210 kilometer per uur. Het totaalplaatje kostte toentertijd 34.000DM.
450sel 6.9
De 450se(l), ook wel bekend als de w116e69, is een 6,9 liter achtcilinder viertakt motor. De motor is in de w116 geleverd van 1975 tot 1980. De motor heeft de volgende karateristieken:
– Boring x Slag: 90.9mm x 92.4mm
– Vermogen: 286pk bij 4250 toeren per minuut
– Vermogen (usa): 253pk bij 4000 toeren per minuut
Dit alles wordt mede mogelijk gemaakt door een Bosch K-jetronic injectie. Dit levert een sprint van 0-100 in 7,4 seconde, met een topsnelheid van 225 kilometer per uur. Het totaalplaatje kostte toentertijd 70.000DM.
300sd
De 300sd, ook wel bekend als de w116d30a, is een 3,0 liter vijfcilinder viertakt motor. De motor is in de w116 geleverd van 1977 tot 1980. De motor heeft de volgende karateristieken:
– Boring x Slag: 92mm x 85mm
– Vermogen: 110pk bij 4200 toeren per minuut, latere modellen 120ok bij 4350 toeren per minuut
Dit alles wordt mede mogelijk gemaakt door een Bosch injectiepomp Garrett turbine. Dit levert een sprint van 0-100 in 17 seconde, met een topsnelheid van 165 kilometer per uur. Het totaalplaatje kostte toentertijd iets meer dan 26.000 dollar.